Niejednokrotnie oddawałeś zegarek do serwisu i powracał on zupełnie jak nowy? Zapewne ciekawi Cię, jak wygląda proces naprawy i co takiego wyjątkowego robi Zegarmistrz, że jest w stanie okiełznać tak skomplikowany mechanizm? Obserwowanie mistrza przy pracy jest zaszczytem, a my postaramy się pokazać Ci wszystkie sztuczki, z jakich korzysta w trakcie naprawiania zegarków!
Najważniejsze kroki
Przede wszystkim najważniejszym etapem jest przyniesienie zegarka do serwisu oferującego naprawę. Dlaczego? Ponieważ wywiad z klientem jest jednym z aspektów, na podstawie których Zegarmistrz stawia wstępną diagnozę, co się stało z zegarkiem i jaka może być przyczyna usterki. Dodatkowo rozmawiając z majstrem, komunikujesz mu swoje oczekiwania oraz potrzeby. Daje mu to szereg potrzebnych, podstawowych informacji.
Nie ukrywajmy takich faktów, jak samodzielna regulacja, daremne próby oliwienia lub otwierania zegarka, a nawet uprawianie wodnych sportów posiadając go na nadgarstku. – mówi nam ekspert z serwisu naprawy zegarków z Krakowa Zegarmistrz.com.
Następnie bardzo istotna jest diagnoza, którą zwykle poprzedza sporządzenie papierowej i fotograficznej dokumentacji zegarka i akcesoriów, jakie wraz z nim klient przyniósł do serwisu. Pierwsza zawsze jest ocena stanu faktycznego, jednak niekiedy mechanizm jest na tyle stary, że do trafnej diagnostyki należy go doprowadzić do stanu używalności. Żeby potwierdzić lub obalić hipotezę, zegarmistrz przystępuje do testowania funkcji. Na przykład rozmagnesowanie, sprawdzenie parametrów i chodu mechanizmu, a na koniec test szczelności na sucho.
W tym segmencie pojawia się wycena naprawy, które czasem jest możliwe jedynie w momencie rozkładania lub ponownego składania mechanizmu. Może ona mieć miejsce wcześniej, jednak zdarzają się sytuacje, jak przy zegarkach vintage, że jest możliwa jedynie po ustaleniu uszkodzenia i możliwości jego naprawy.
Przechodzimy do działania
To najbardziej interesuje wszystkich czytelników – co tak naprawdę dzieje się podczas naprawy? Po pierwsze zostaje rozebrany cały zegarek i demontuje się elementy koperty, rozbiera przyciski i pushery, demontuje się uszczelki i zdejmuje bezel. Następnie wszystko dokładnie się myje. Po wysuszeniu, uszczelnieniu i zakonserwowaniu zegarmistrz przechodzi do rozbierania mechanizmu.
Rozpoczyna go od układu wskazań oraz demontażu wskazówek i samej tarczy. Stosuje do tego odpowiednie procedury, aby nie pozostawić żadnego śladu po działalności serwisu. Potem rozbierany zostaje mechanizm i rozkładany na czynniki pierwsze. Całość zawiera ok. 60-70 części, więc należy je odpowiednio pogrupować i sprawdzić kluczowe części. Sporządzana jest dokumentacja fotograficzna, po której następuje mycie w specjalnie przeznaczonych do tego płynach. Uszkodzone części zostają wymienione, a całość dokładnie i skrupulatnie złożona. Ostatnie elementy obejmują badanie w wibrografie i dokonywanie ewentualnych poprawek, jeśli to konieczne. Na końcu zostaje założona tarcza ze wskazówkami. Liczy się przede wszystkim precyzja zegarmistrza!
Same testy pochłaniają 48h, dlatego nie zdziw się, że odbiór zegarka może nastąpić dopiero po kilku dniach. Zawsze, jako ostatnia, jest kontrola jakości przez majstra. Nie mogą pojawić się żadne płyny, pyłki lub większe zanieczyszczenia wewnątrz zegarka. Całość wieńczy sporządzenie dokumentacji fotograficznej i zabezpieczenie zegarka, który jest gotowy do odbioru przez właściciela lub wysyłki do jego miejsca zamieszkania. Miłego użytkowania!