Co jeść, żeby się nie przeziębiać
Styl Życia Styl Co jeść, żeby się nie przeziębiać

Co jeść, żeby się nie przeziębiać?

Co jeść, żeby się nie przeziębiać?
[fot: Alliance - Fotolia.com]

Zima to czas zwiększonych zachorowań na przeziębienie i grypę. Ma na to wpływ nie tylko rozwój wirusów, zmienność pogody, lecz także obniżona odporność organizmu.

Nasz organizm potrzebuje innych składników odżywczych jesienią i zimą, a innych latem. Sezonowość jest kluczem do naszego budowania odporności. Zdrowa dieta, obfitująca w warzywa i owoce sezonowe oraz inne profilaktyczne działania powinny nas uchronić przed częstymi przeziębieniami.

Ważne, aby codziennie dbać o budowanie odporności naturalnie, nie dzięki suplementom diety, których wchłanialność jest niewielka poza tym nie może zastąpić odpowiedniego odżywiania, uprawiania sportu czy wypoczynku.

Co uchroni cię przed przeziębieniem?

Zdrowa dieta i prawidłowy styl życia są kluczem do twojego zdrowia, oto jak możesz przeciwdziałać chorobom zimą:

 

1. Zdrowa dieta

Dieta to podstawowy element dbania o zdrowie nie tylko zimą. Twój talerz powinien być zawsze pełen sezonowych warzyw i owoców, bo właśnie tego potrzebuje wtedy twój organizm.

zimowe warzywa to np.: dynie, bakłażany, pasternaki, cukinie, kabaczki, ogórki, kalafiory, brokuły, brukselki, marchwie, pory, selery, pietruszki i nacie, ziemniaki, cykorie, jarmuż, papryki, szczaw, rzepy i kapusty.

Owoce to oczywiście: jabłka, gruszki, śliwki, figi i winogrona.

 

Zima to czas, gdy łatwo możesz się przegrzać i przeziębić. Na twoim stole nie może zatem zabraknąć dań (i napojów):

  • rozgrzewających – duszone warzywa sezonowe, zupy itd.,
  • termostabilizujących – kasze (jaglana, gryczana), zielony groszek,
  • bogatych w witaminę A – z dodatkiem papryki, marchwi i szpinaku,
  • bogatych w witaminę B – z dodatkiem dyni, cukinii, bakłażana,
  • bogatych w witaminę C – herbaty z dodatkiem czarnej porzeczki, owocem dzikiej róży, dania z natką pietruszki (surową), papryką, cebulą, szpinakiem i kiszoną kapustą (naturalnymi sposobami),
  • bogatych w witaminę D oraz kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 – z dodatkiem jajek, ryb morskich, olejem lnianym,
  • bogatych w żelazo – z burakami, pestkami dyni i słonecznika, morelami suszonymi, brokułami, fasolą, szpinakiem, i wieloma innymi produktami,
  • bogatych w cynk – z dodatkiem fasoli i kapusty.

Warto, abyś w swoim jadłospisie pamiętał o miodzie (najlepiej lipowym, gryczanym, tymiankowym), który ma właściwości antywirusowe, regenerujące i rozgrzewające.

2. Odpoczynek

Sen jest wyjątkowo ważny dla twojego zdrowia fizycznego i psychicznego. Jeżeli nie przesypiasz w nocy odpowiedniej liczby godzin, może to mieć poważny wpływ na twoje zdrowie. Dorosły człowiek powinien spać ok. 7-9 h.

 

Adam Elżanowski, psychoterapeuta CBT w ośrodku Lazurowa Terapia tłumaczy: sen ma wpływ na naszą pracę mózgu. W nocy komórki nerwowe się kurczą i pozwalają oczyścić mózg z toksyn, które wpływają na jego pracę. Poza tym sen ma działanie regenerujące i odprężające, minimalizuje stres, ładuje nasze zasoby energii i regeneruje pamięć. Brak snu może doprowadzić nawet do depresji.

 

Sen ma także dobroczynne działanie immunologiczne – wspiera naszą odporność. Niewyspany jesteś dużo bardziej narażony na krążące wkoło wirusy i bakterie.

 

3. Stymulacja układu odpornościowego

Ruch oraz masaże wspomogą twój układ odpornościowy i krążeniowy, co dobroczynnie wpłynie na krążenie, cholesterol i sylwetkę. Staraj się także sporo spacerować na dworze, nawet w zimne dni, to wzmocni twój organizm.

 

4. Unikanie szkodliwych substancji

Oczywiście szkodliwe dla zdrowia substancje działają również niekorzystnie na twoją odporność. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym unikaj tego, co osłabi siłę twojego organizmu, jak np.: alkohol, słodycze, żywność wzbogacana chemicznie, dania przetworzone i ciężkostrawne, antybiotyki).

Tagi:
SKOMENTUJ

Podpis:   
Podaj trzeci znak kodu euepd
KOMENTARZE
  • 25.12.15, 10:47:29

    ~Julka23

    Dużo warzyw i owoców, generalnie witamina C pomaga mocno w utrzymaniu odpowiedniej odporności ;) Teraz warto kupować tą moim zdaniem nowszej generacji np gold vit c 1000 forte. Nowa technologia pureway znacznie wpływa na lepszą przyswajalność. Sama stosuję i udaje mi się od dłuższego czasu unikać przeziębień, podziębień ito :)
    odpowiedz
  • 29.12.15, 11:39:46

    ~Kasiunia.P

    Jak mnie już złapie jakieś przeziębienie to lubię wskoczyć do ciepłego łóżka i pić coś mocno rozgrzewającego :) Ostatnio brałam ulgrip hot (polecono mi go w aptece ze względu na dobry skład, ma aż 12 składników czynnie działających) :D Musze przyznać, że bardzo rozgrzewa i przyjemnie smakuje, jak toś lubi tak jak ja smak malin to będzie zachwycony..
    odpowiedz
  • 7.04, 10:13:34

    Muscle

    Stosuj odpowiedni bilans kaloryczny. Sprawdź jakie jest Twoje zapotrzebowanie na biało, węgle i tłuszcze. DObrze jest zastosować naturalne suplementy jak czystek kreteński hepatica. Ma właściwości przeciwzaplane i antybakteryjne. Stosuję siędo wszystkiego co napisałem i nie choruję od dwóch lat :)
    odpowiedz