3 zmiany w codziennym życiu korzystne dla serca
Finanse & Nieruchomości Inwestycje alternatywne Wiadomości inwestycyjne 3 zmiany w codziennym życiu korzystne dla serca

3 zmiany w codziennym życiu korzystne dla serca

Zdrowa dieta jest kluczowa dla utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Nie zawsze jednak łatwo jej przestrzegać. Często na przeszkodzie stają: okazje towarzyskie, stres, niewyspanie i kilka innych czynników, sprzyjających niekorzystnym dla zdrowia wyborom żywieniowym. Warto profilaktycznie rozwinąć nawyki, pozwalające trzymać się założeń diety dla serca.

1. Dobrze zacznij dzień

Pierwszy posiłek jest kluczowy dla dalszych wyborów żywieniowych w ciągu dnia. Jeśli rozpoczniesz od niezdrowego śniadania, łatwiej usprawiedliwisz zjedzenie niezdrowych przekąsek lub dań typu fast food na obiad lub podwieczorek. Jak dobrze zacząć dzień? Postaraj się wyrobić nawyk wypijania szklanki wody zaraz po przebudzeniu. Idealnie byłoby, gdybyś do tego rytuału dodał także pięciominutową gimnastykę. Następnie zjedz zdrowe śniadanie, złożone ze starannie dobranych składników.

Zdrowa dieta dla serca powinna składać się z przyjaznych sercu produktów spożywczych: warzyw, owoców, ryżu, kasz, dobrej jakości olejów oraz ryb lub mięsa. Jeśli lekarz zalecił ci stosowanie diety dla serca, odpowiedniej ilości składników obniżających cholesterol dostarczą jogurty lub margaryny funkcjonalne ze sterolami roślinnymi, których skuteczność w obniżaniu poziomu cholesterolu została potwierdzona klinicznie.

2. Wyeliminuj z diety cukier i wysokoprzetworzone produkty

Cukier jest produktem spożywczym, który możesz znaleźć w składzie niemal każdego artykułu: zaczynając od płatków śniadaniowych, a kończąc na... szynce. Podejmij dwutygodniowe wyzwanie i uniezależnij się od cukru. Zacznij czytać etykiety i wybieraj tylko naturalne produkty, w których składzie nie znajdziesz cukru ani syropu glukozowo-fruktozowego. Po kilkunastu dniach stracisz ochotę na słodycze i dosładzane soki. W chwilach słabości możesz "ratować" się używając naturalnych słodzików, na przykład stewii.

Twój układ pokarmowy, a szczególnie wątroba, będą ci wdzięczne. Zdrowa dieta powinna zakładać nie tylko wyeliminowanie cukru, lecz także wysokoprzetworzonej żywności. Wyeliminuj z diety tłuste i słodkie przekąski, takie jak wafle, chipsy, prażone orzeszki czy batoniki. Samodzielnie przygotowując przekąski masz pewność, że do gotowania używasz najzdrowszych składników.

Zdrowa dieta dla serca powinna być bogata w wartościowe źródła węglowodanów złożonych a także warzywa, owoce, dobrej jakości źródła białka oraz zdrowe tłuszcze. Dieta dla serca często zakłada także dodatkowe spożycie steroli roślinnych, w które obfitują margaryny funkcjonalne.

3. Dobrze zakończ dzień

Sen nie tylko odgrywa kluczową rolę w procesie codziennej regeneracji organizmu. Jest także istotny ze względu na regulację wydzielania hormonów odpowiedzialnych za procesy metaboliczne oraz odczuwanie głodu - leptyny oraz greliny.

To właśnie dlatego po nieprzespanej nocy masz większe upodobanie do słodkich i tłustych niezdrowych przekąsek niż do warzyw gotowanych na parze i pieczonej ryby. Jak zadbać o prawidłową ilość snu?

Należy dobrze wywietrzyć sypialnię, zatroszczyć się o odpowiednie zaciemnienie pomieszczenia, oraz zadbać, aby ostatni posiłek był lekkostrawny. Przewlekły stres może zaburzyć zdrowy sen, dlatego warto odpowiednio wcześnie przed pójściem spać wyłączyć urządzenia elektroniczne i wprowadzając się w stan wyciszenia i relaksacji przygotować się do snu.

Tagi:
SKOMENTUJ

Podpis:   
Podaj trzeci znak kodu LSgHi
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Masz szansę rozpocząć ciekawą dyskusję.